خبرسازترين پديده هاي فضايي و نجومي سال 2010

تبلیغات

پشتيباني آنلاين

    پشتيباني آنلاين

درباره ما

    دنيای فيزيک
    به وبلاگ من خوش آمدید.من محمدرضا کلانتری هستم مسوول وبلاگ . اين وبلاگ شما را با دنياي فيزيك آشنا مي كند. منبع سایت اغلب سایت های هوپا,رشد,ایسنا و سایت انجمن فیزیکدانان ایران می باشد. این را به یاد داشته باشید که بدون فیزیک زندگی غیر ممکن خواهد بود.

امکانات جانبی

ورود کاربران

    نام کاربری
    رمز عبور

    » رمز عبور را فراموش کردم ؟

عضويت سريع

    نام کاربری
    رمز عبور
    تکرار رمز
    ایمیل
    کد تصویری

نظرسنجي

    به وبلاگ از 1 تا 10 جند میدی؟

آمار

    آمار مطالب آمار مطالب
    کل مطالب کل مطالب : 68
    کل نظرات کل نظرات : 12
    آمار کاربران آمار کاربران
    افراد آنلاین افراد آنلاین : 1
    تعداد اعضا تعداد اعضا : 1

    آمار بازدیدآمار بازدید
    بازدید امروز بازدید امروز :
    بازدید دیروز بازدید دیروز :
    ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 0
    ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 0
    آي پي امروز آي پي امروز : 0
    آي پي ديروز آي پي ديروز : 0
    بازدید هفته بازدید هفته :
    بازدید ماه بازدید ماه :
    بازدید سال بازدید سال :
    بازدید کلی بازدید کلی :

    اطلاعات شما اطلاعات شما
    آی پی آی پی : 18.223.33.116
    مرورگر مرورگر :
    سیستم عامل سیستم عامل :
    تاریخ امروز امروز :

چت باکس


    نام :
    وب :
    پیام :
    2+2=:
    (Refresh)

تبادل لینک

    تبادل لینک هوشمند
    برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان فيزيك و آدرس gravity.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






خبرنامه

    براي اطلاع از آپيدت شدن سایت در خبرنامه سایت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



آخرین نطرات

    saha - يه سر بزن بي معرفت - 1392/8/14
    shiima - سلام عالیه وبت - 1392/5/24
    علی - خوب گفتی - 1392/4/28
    فاطمه - لینکت کردم
    پاسخ:mamnon - 1392/3/30
    محمد - سلام
    یه سایتی هست که مطمئنم به دردتون میخوره.
    تواین سایت میتونین باکلیک کردن روی تبلیغات توباکس پول دربیارین!
    وباگذاشتن روزانه ربع ساعت وقت برای کلیک وتبلیغات میتونی به درامدی ماهیانه ودائمی دست یابین.
    فقط کافیه به لینک سایتش بری وثبت نام کنین وبعدازثبت نام دربالای صفحه برروی انجمن کلیک کنین وآموزشها شونوبخونیدوافراد موفقی که اونجاپیام گذاشتن روببینید.
    کارشمافقط کلیک کردن نیست ومیتوانید بنرتبلیغاتی آن سایت رادروبلاگ خود بگذاریدوازاین راه هم کسب درامد کنیدوبعدازاین که مجموع درامدتون به حد نصاب رسید میتونین یا پولتون رودریافت کنین مستقیم یاپولتونو دوباره توسایتش سرمایه گذاری کنین وچندبرابرکنین!
    بسیاری ازافرادازهمین راه وبا پشتکارعالی توانسته اند به درامدی بالادست یابندوبعدازمدتی شغل اصلی خودراترک کرده اند وبه کاردرهمین زمینه تجارت الکترونیک پرداخته اند.

    حتماثبت نام کنید

    لینک ثبت نام:

    https:// shafanosh.loxblog.com
    - 1391/2/2
    رامان - ترجمه کلیه مقالات کتب و مطالب علمی و دانشگاهی و انجام تحقیقات دانشجوی در کمترین زمان انجام می شود
    englishamozesh.loxblog.com - 1391/2/2
    مارال - سلام.... - 1390/11/30
    وبلاگ ایستگاه برق - Salam

    Your veb it is very very fun

    - 1390/10/30
    رهگذر - با سلام. فکر می کنم سن جهان رو در پاراگراف دوم اشتباه نوشته باشید. سن جهان 14 یا 15 میلیارد سال است نه میلیون سال.

    با 14 میلیون سال حتی به دوره ژوراسیک هم نمی رسیم!!!
    پاسخ:ممنون که گفتید - 1390/8/8
    ابوالفضل - اخرین رای گزاری گوگل برای نام گزاری"خلیج فارس" لطفا رای دهید.

    http://www.persianorarabiangulf.com/index.php


    - 1389/10/17

خبرسازترين پديده هاي فضايي و نجومي سال 2010

خبرسازترين پديده هاي فضايي و نجومي سال 2010

به گزارش خبرگزاري مهر، سال 2010 با كشف بسياري از سياره هاي فراخورشيدي، مشاهده بيگانه هاي فضايي، ابرنواخترها، پديده هاي اختري، پرتاب راكتها، علوم مرتبط با كره ماه و سوالات متحول كننده درباره علم نجوم براي جهان علم سالي پر هياهو و شلوغ به شمار مي رود.

نشريه ديسكاوري به منظور انتخاب برترين و خبرسازترين خبرهايي كه در سال رو به پايان ميلادي در حوزه علم نجوم رخ داده است به خوانندگان خود روي آورده و 10 نمونه از خبرسازترين رويدادهاي نجومي را بر اساس انتخاب خوانندگان خود به عنوان برترين و خبرسازترين رويدادهاي نجومي سال 2010 معرفي كرده است:

10- روياي اوباما براي آينده مطالعات فضايي ناسا: متوقف شدن پروژه "صورت فلكي" ناسا براي بازگشت دوباره انسان به كره ماه و تغيير جهت برنامه هاي فضايي ناسا به طور قطع يكي از بحث برانگيزترين رويدادهاي فضايي و نجومي سال جاري بوده است. از زماني كه اوباما در بيانيه ماه فوريه خود برنامه پرتاب راكت آرس را متوقف و برنامه ساخت فضاپيماي اوريون را محدودتر كرد، بحثهاي داغي در مجلس آمريكا بر سر اين تصميمات دولت آمريكا در گرفت.

در ماه آوريل طي سخنراني اوباما در پايگاه فضايي كندي مسير فعاليتهاي علمي-فضايي ناسا براي هميشه تغيير كرد: "فضانوردان بايد تا سال 2025 خود را به يك اخترواره برسانند، از ماه عبور كرده و در حدود سال 2030 به مريخ بروند" كه اين برنامه خبرهاي خوبي را نيز براي پروازهاي فضايي تجاري در پي داشت. اما در عين حال اين برنامه ريزي هاي جديد براي منتقدان سياستهاي اوباما به هيچ وجه قابل هضم نبوده است.

9- سيستمهاي ستاره اي ناشناخته شگفت انگيز: سال 2010 براي مطالعات سياره هاي فراخورشيدي سالي بسيار پربار بوده است. در عين حال كه در اين سال بيش از صدها سياره جديد بر مدار ستاره هاي جديد توسط رصدخانه هاي زميني و فضايي رديابي، مشاهده و مطالعه شدند، آشكار شد كه انسان از تكنيكهايي با پيچيدگي هايي فزاينده براي مطالعه اين پديده ها برخوردار است. اكنون با استفاده از همين شيوه هاي مطالعاتي در صورتي كه بتوان با قطعيت جمله اي را درباره جهانهاي بيگانه گفت، اين است كه اين جهانها در عين حال كه بيگانه اند، شباهتهاي بسيار زيادي با سامانه خورشيدي زمين دارند.

8- موفقيت هايابوسا در نمونه برداري از يك اخترواره: يكي از الهام بخش ترين موفقيتهاي فضايي سال 2010 بدون شك موفقيت ژاپني ها و فضاپيماي هايابوسا در نمونه برداري از خاك اخترواره "ايتوكاوا" بوده است. اين موفقيت در سال 2005 و به شكلي معجزه آسا رخ داد زيرا در سال 2003 هايابوسا در اثر برخورد يك پرتو خورشيدي دچار آسيب ديدگي شد و پس از آن با تلاش فراوان توانست پس از نمونه برداري از خاك ايتوكاوا مسير خود را به سوي زمين كج كند.

ترديدهاي زيادي درباره موفقيت اين فضاپيما در نمونه برداري از خاك ايتوكاوا وجود داشت اما پس از بازگشت بي نظير اين فضاپيما به خانه اش زمين، محققان توانستند ذرات خاك را در كپسول نمونه هاي اين فضاپيما كشف كنند. نمونه هايي كه مي توانند در درك بهتر از طبيعت سامانه خورشيدي بسيار تاثيرگذار باشند.

7- موفقيت شركت "ويرجين گلكتيك" در پرواز اولين فضاپيماي تجاري: روند پيشرفت توريسم فضايي بسيار كند، اما در حال پيشرفت است. با وجود اينكه توريستهاي فضايي تا كنون ميليونها دلار براي سفر به ايستگاه فضايي بين المللي خرج كرده اند، ويرجين گلكتيك براي قابل دسترس تر شدن سفرهاي فضايي تلاشهاي گسترده اي را آغاز كرده است.

به گفته اين شركت 200 هزار دلار براي خريداري يك بليط براي سفر به فضا قيمتي كاملا قابل قبول به شمار مي رود حتي اگر اين سفر تنها پروازي زير مداري باشد، با اين همه آغاز خوبي براي توريسم فضايي به شمار مي رود. در سال 2010 اين شركت توانست فضاپيماي خود موسوم به "شواليه شب" را به صورت آزمايشي به پرواز درآورد و در عين حال ساخت اولين پايگاه فضايي در صحراي نيومكزيكو نيز آغاز شده است.

6- كشف شواهد آب مايع در قمر انسلادوس: كشف آب بر روي مريخ را فراموش كنيد، اين موضوع سال گذشته بود، موضوع داغ سال 2010 كشف آب در قمر انسلادوس سياره زحل است. فضاپيماي كاسيني ناسا طي يكي از قابل تقديرترين ماموريتهاي خود به شگفت زده كردن زمينيان ادامه داده و تصاوير زيبايي را از سيستم زحلي به ثبت رساند. اين فضاپيما از سال 2004 در مدار زحل در حركت است و با عبور از كنار قمرهاي اين سياره جزئيات ارزشمندي را از اين سياره مهم به ثبت رسانده است.

يكي از قابل توجه ترين كشفيات كاسيني در سفر زحلي اش در پرواز از نزديكي به دست آمد كه در نزديكي قمر انسلادوس صورت گرفت. كاسيني به گونه اي با بو كشيدن مواد گازي شكلي كه اين قمر را احاطه كرده اند توانست مداركي را مبني بر وجود آب مايع در سطح اين قمر ارائه كند و هر جا كه آب باشد، احتمال شكل گيري حيات نيز وجود خواهد داشت. از اين رو اين كشف كاسيني محدوده احتمالات بشر را درباره جهانهايي كه شانس وجود حيات در آنها وجود دارد را افزايش داد.

5- آيا در ماه آب وجود دارد؟ با وجود اينكه برنامه فوري براي بازگشت انسان به ماه وجود ندارد، ماموريتهاي روباتيكي كه از سوي كشورهاي مختلف در اطراف اين كره صورت مي گيرد بسيار اميدوار كننده هستند. براي مثال مدارگرد اكتشافي ماه به چرخش به دور تنها قمر طبيعي زمين ادامه داده و اطلاعات زيادي را درباره مناظر بيگانه اين كره در اختيار انسانها قرار مي دهد.

يكي از دستاوردهاي مهم اين مدارگرد كشف مقادير زيادي آب منجمد در اعماق حفره هاي تاريك ماه و در بيشتر بخشهاي اين كره بود حجم اين آب به اندازه اي است كه دانشمندان اكنون به راحتي درباره وجود چرخه آب در كره ماه با يكديگر بحث مي كنند. از سويي ديگر اطلاعات به دست آمده از ماهگرد چاندرايان هندوستان در سال 2010 نشان داد بيش از 600 ميليون گالن آب در 40 حفره در كره ماه وجود دارد. اين مقدار آب با نياز مصرف آب كل شهر سياتل براي يك سال برابري مي كند.

4- پرواز فالكن 9: شركت تجاري Space X در سال 2010 به قدرت زيادي دست پيدا كرد و توانست علاوه بر ارائه مدل آزمايشي راكت فالكن 1، پرواز آزمايشي راكت فالكن 9 را نيز با موفقيت به پايان برساند. اكنون با تاييد دولت اوباما اين شركت يكي از معدود شركتهايي است كه براي تامين تجهيزات مورد نياز ايستگاه فضايي بين المللي پس از بازنشسته شدن شاتلهاي ناسا انتخاب شده است. اين شركت در ماه دسامبر اولين پرتاب موفقيت آميز و بازگشت دوباره كپسول "دراگون" را به اجرا گذاشت، كپسولي كه اميد مي رود روزي بتواند انسانها را به همراه خود به فضا ببرد. قدم بعدي كناره گرفتن اين كپسول با ايستگاه فضايي است تا با اين موفقيت حفره ميان اكتشافات فضايي دولتي و خصوصي پر شود.

3- به دام افتادن ضد ماده: دانشمندان سازمان مطالعات اتمي اروپا، سرن توانستند براي اولين بار ضد ماده را به دام بياندازند. اهميت اين موفقيت در اين نكته است كه بخشي از بنيادي ترين رازهاي جهان هستي را مي توان با كمك اين ذرات درك كرده و به بسياري از سوالات درباره تكامل جهان هستي و حيات پاسخ داد. فرضيه اي كه از ابتدا درباره ماده و ضد ماده و برابري مقادير اين دو در جهان وجود دارد، دچار نقصي كوچك است زيرا در صورتي كه مقدار اين دو در جهان برابر باشد، يكديگر را نابود كرده و در اين صورت ما نبايد در جهان وجود داشته باشيم!

به دام انداختن ذرات ضد ماده هيدروژن در يكي از آزمايشهايي كه در سرن با نام آلفا صورت گرفت به اين معني است كه فيزيكدانان از اين پس مي توانند به درون ضد ماده رسوخ كرده و رفتارهاي آن را مورد مطالعه قرار دهند. اين ذرات ظاهري مشابه با ماده دارند اما عملكرد آنها كاملا متضاد ماده است.

2- سياره هاي شبه زميني فراوانتر از هميشه؟: سياره هاي فراخورشيدي را مي توان در هرجايي از كهكشانها يافت، اما بر اساس مطالعات متعددي كه در سال 2010  صورت گرفته اند، اكثريت جهانهايي كه در مدار ديگر ستاره ها در حركتند، لزوما به زمين شباهتي ندارند. شايد در سال جاري عبارت سياره شبه زميني را زياد شنيده باشيد اما به گفته بسياري از منتقدان اين عبارت نمايش واقعيت گرايانه آنچه در اصل كشف شده نيست، در صورتي كه سياره كشف شده آبي رنگ با دمايي معتدل نباشد چطور مي توان آن را سياره اي شبه زميني خواند؟

1- كشف سياره شبه زميني گيليس 581g : قبل از سال 2010 نام گيليس بيشتر شما را به ياد نام يك بازي جديد رايانه اي و يا يكي از نرم افزارهاي جديد آي-فن مي انداخت، اما اكنون اين نام يكي از مشهورترين سامانه هاي ستاره اي در آنسوي سامانه خورشيدي است.

گيليس 581 بسيار اميدواركننده است، مي تواند ميزبان سياره اي باشد كه در آن شانس شكل گرفتن حيات وجود داشته باشد و سياره گيليس 581g همان سياره اي است كه در بخش قابل سكونت اين سامانه ستاره اي مي تواند حيات يا زمينه هاي شكل گرفتن حيات را در خود پنهان كرده باشد.

اما مانند هر داستان خوب ديگري، گره اي در اين داستان وجود دارد، شايد هيچ گيليس 581g وجود نداشته باشد! داستان كشف اين سياره در سال 2010 جنجال فراواني به دنبال داشت و از اين رو اكنون در رتبه اول برترينهاي فضايي سال 2010 قرار گرفته است.



تاریخ ارسال پست: 7 دی 1389 ساعت: 21:26
برچسب ها : ,,,,,,,,
می پسندم نمی پسندم

مطالب مرتبط

بخش نظرات این مطلب


برای دیدن نظرات بیشتر روی شماره صفحات در زیر کلیک کنید

نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: